Statut Przedszkola Nr 23 w Gdańsku
Rozdziały
1. Nazwa Przedszkola oraz jego organy nadrzędne
2. Cele i zadania Przedszkola
- Organy Przedszkola i ich kompetencje.
- Organizacja Przedszkola.
- Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola.
- Wychowankowie i ich rodzice.
- Zasady finansowania Przedszkola.
- Postanowienia końcowe.
Rozdział I
Nazwa Przedszkola oraz jego organy nadrzędne
- Pełna nazwa Przedszkola brzmi: Przedszkole Nr 23 Bursztynek, zwanego dalej Przedszkolem.
- Siedziba Przedszkola mieści się pod adresem:
PRZEDSZKOLE Nr 23
80-538 GDAŃSK- NOWY-PORTWolności 26.
Tel. /fax. 58- 346-49-49
NIP 583 21 27 009, REGON 190574334
- Przedszkole jest przedszkolem publicznym, które:
- realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone przepisami prawa.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Miasto Gdańsk, z siedzibą:
Urząd Miejski w Gdańsku,
Nowe Ogrody 8/12,
80-803 Gdańsk.
- Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Pomorski Kurator Oświaty.
- Ilekroć w statucie jest mowa o :
1) Ustawie- należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe. (Dz. U. z 2017r. poz. 59 z póz. zm.).
2) rodzicach należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych.
3) Organie Prowadzącym- należy przez to rozumieć organ wskazany w § 3 Statut;
4) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Przedszkola;
5) nauczycielu- należy przez to rozumieć nauczycieli zatrudnionych w Przedszkolu;
6) pracowniku obsług- należy przez to rozumieć pracownika Przedszkola , niebędącego nauczycielem;
7) dziecku- należy przez to rozumieć wychowanka przedszkola
8) Statucie- należy przez to rozumieć niniejszy Statut;
9) Radzie Pedagogiczne – należy przez to rozumieć organ Przedszkola, o którym mowa w art. 69 Ustawy;
10) Radzie Rodziców- należy przez to rozumieć organ Przedszkola, o którym mowa w art. 83 Ustawy;
11) Podstawie programowej- należy przez to rozumieć podstawę programową z Roz. MEN z dnia 14.02.2017 r.
Rozdział II
Cele i zadania Przedszkola
- 2
- Celem Przedszkola jest wspieranie rozwoju dziecka we wszystkich sferach jego osobowości, w każdej planowanej i naturalnej sytuacji edukacyjnej,
z uwzględnieniem twórczej aktywności dzieci oraz podstawowych wartości prawdy, piękna i dobra, przy jednoczesnym poszanowaniu indywidualnych potrzeb, możliwości, zainteresowań i uzdolnień wychowanków.
- 3
- Do głównych zadań Przedszkola należy w szczególności:
- organizowanie warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze rozwoju dzieci;
- zapewnienie dzieciom bezpiecznych warunków zabawy, nauki i odpoczynku;
- organizowanie warunków rozwoju i edukacji dzieciom niepełnosprawnym
i rozwijającym się w sposób nieharmonijny, zapewnianie oddziaływań pobudzających ich rozwój psychoruchowy i społeczny; - rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych dzieci oraz rozpoznawanie indywidualnych
możliwości psychofizycznych, udzielanie wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej; - umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej
i religijnej; - wykorzystywanie i tworzenie sytuacji sprzyjających rozwijaniu sprawności ruchowej dzieci oraz nawyków i zachowań prozdrowotnych;
- wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka, przygotowanie do rozumienia emocji oraz radzenia sobie z ich przeżywaniem;
- organizowanie i wykorzystywanie sytuacji edukacyjnych prowadzących do poznawania przez dzieci wartości i norm społecznych;
- tworzenie warunków do aktywnego poznawania i doświadczania rzeczywistości społecznej, przyrodniczo-technicznej oraz kulturowej;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwijaniu zainteresowań językiem obcym
i poznawaniu innych kultur; - współdziałanie z rodzicami i środowiskiem na rzecz tworzenia warunków realizacji działań umożliwiających rozwój dzieci.
- 4
Szczegółowe cele i zadania realizowane w Przedszkolu określone są w rocznych planach pracy Przedszkola, w planach pracy nauczycieli, a także w wybranych programach wychowania przedszkolnego oraz programach własnych nauczycieli.
- 5
- Przedszkole realizuje wskazane zadania z nakierowaniem na wszechstronne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomaganie rodziców
w wychowaniu i przygotowaniu dzieci do nauki w szkole, w szczególności:
- monitoruje i analizuje osiągnięcia dzieci;
- prowadzi obserwacje pedagogiczne, rozpoznaje indywidualne możliwości
i potrzeby wychowanków, opracowuje diagnozę rozwoju dzieci; - planuje zadania edukacyjne na różnych poziomach, dostosowuje wymagania
do możliwości psychoruchowych dzieci; planuje zadania dla dzieci uzdolnionych - stosuje aktywizujące metody pracy odpowiednie do indywidualnych potrzeb dzieci oraz grupy wiekowej, inspiruje twórczą aktywność wychowanków;
- uczestniczy w konkursach, przeglądach, wernisażach, spartakiadach sportowych;
- opracowuje i wdraża projekty, przedsięwzięcia, programy, podejmuje nowatorskie rozwiązania pedagogiczne służące podnoszeniu jakości wychowania i nauczania dzieci;
- informuje rodziców o zadaniach i planowanych efektach kształcenia, włącza ich w działania rozwijające dojrzałość szkolną dzieci;
- wyposaża i urządza pomieszczenia przedszkolne w sposób sprzyjający podejmowaniu przez dzieci różnych aktywności i form działania;
- prowadzi zabawy, zajęcia i gry ruchowe.
- 6
- Przedszkole udziela dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych przepisami prawa.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje się dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz dzieciom, które wymagają dodatkowego wsparcia z uwagi na potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne rozpoznane w wyniku przeprowadzonej przez nauczyciela lub specjalistę obserwacji pedagogicznej oraz diagnozy przedszkolnej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w Przedszkolu jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i współprace z innymi specjalistami.
- W sytuacji uzasadnionej stanem zdrowia dziecka dyrektor przedszkola może zorganizować dziecku zindywidualizowaną ścieżkę realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Pomoc psychologiczną organizuje dyrektor Przedszkola, w szczególności planuje formy pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin odpowiednio do potrzeb dziecka.
- Godzina zajęć specjalistycznych trwa 45 minut z możliwością dostosowania czasu ich prowadzenia do potrzeb i wieku dziecka.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne
i nieodpłatne.
- Rodzice wyrażają pisemną zgodę na udzielanie swojemu dziecku pomocy zgodnie z ustaloną organizacją.
- Przedszkole może określić szczegółowe zasady współdziałania z rodzicami dziecka, które przejawia agresywne zachowania wobec rówieśników i wymaga zintegrowanych i ujednoliconych działań terapeutyczno-wychowawczych.
- Rodzice i nauczyciele są zobowiązani do realizacji wspólnie ustalonych
i przyjętych czynności wspomagających rozwój dziecka.
- Przedszkole udziela pomocy rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń, korzystając z merytorycznego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz specjalistów i właściwych instytucji.
- 7
- Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi wymagającymi stosowania specjalnych warunków rozwoju i nauki oraz metod pracy, jeżeli:
- dziecko posiada opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez PPP
- zatrudnia kadrę lub współpracuje z instytucją, w której kadra posiada kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania oraz do realizacji zajęć specjalistycznych właściwych z uwagi na indywidualne potrzeby dziecka;
- dysponuje pomieszczeniami do zajęć indywidualnych i grupowych;
- posiada sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwoju i edukacji oraz możliwości psychofizycznych dziecka niepełnosprawnego.
2. Organizowane w Przedszkolu wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wspieranie jego rodziny obejmuje działania uwzględniające rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz likwidowanie przyczyn środowiskowych ograniczających jego funkcjonowanie.
3. Rodzice dzieci niepełnosprawnych uzyskują wsparcie nauczycieli i specjalistów w realizacji indywidualnego programu wspomagania rozwoju i edukacji dziecka.
4. Przedszkole w organizowaniu i realizowaniu opieki i wychowania dzieci niepełnosprawnych współdziała z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, poradnią specjalistyczną, podmiotem leczniczym, ośrodkiem pomocy społecznej i innymi instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny.
5. Dyrektor Przedszkola odpowiada za organizowanie i zapewnianie warunków edukacji dzieci niepełnosprawnych odpowiednio do zaleceń zamieszczonych
w opinii lub orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, z uwzględnieniem wymagań określonych przepisami prawa, w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
6. Czas prowadzonych w Przedszkolu zajęć specjalistycznych w poszczególnych grupach:
- z dziećmi w wieku 3-4lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5-6lat – około 30 minut.
- 8
- Przedszkole organizuje dla dzieci naukę religii na życzenie rodziców wyrażone w formie pisemnego oświadczenia.
- Naukę religii prowadzi nauczyciel katecheta na podstawie odrębnego programu zatwierdzonego przez władze kościelne, w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
- Czas prowadzonych zajęć religii wynosi:
- z dziećmi w wieku 3-4lat – około 15 minut dwa razy w tygodniu
- z dziećmi w wieku 5-6lat – około 30 minut dwa razy w tygodniu
- Dzieci, które nie uczestniczą w zajęciach religii są pod opieką nauczyciela-wychowawcy bądź innego nauczyciela.
- Zajęcia religii odbywają się w czasie lub po realizacji podstawy programowej.
- 9
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi w czasie zajęć organizowanych
w Przedszkolu i poza Przedszkolem, zapewnia im bezpieczne warunki zabawy
i nauki.
- Zajęcia organizowane dla dzieci zarówno w budynku Przedszkola jak i poza Przedszkolem odbywają się wyłącznie pod opieką nauczyciela.
- Nauczyciel odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci powierzonych mu przez dyrektora w czasie od przekazania wychowanka do oddziału, do odebrania go przez rodziców.
- Nauczycielka może opuścić dzieci w sytuacji nagłej , nie cierpiącej zwłoki, ale tylko wtedy, gdy powierzy dzieci pod opiekę innej osoby zatrudnionej w przedszkolu i upoważni ją słownie do sprawowania opieki, na czas opuszczenia wychowanków.
- Wyjście z dziećmi do ogrodu przedszkolnego bądź na spacer organizuje się
z uwzględnieniem warunków atmosferycznych, a także z udziałem dodatkowych opiekunów wspomagających nauczyciela-wychowawcę. - Wyposażenie i urządzenie pomieszczeń, sal zabaw, dziecięcych sanitariatów, szatni, sali gimnastycznej oraz ogrodu przedszkolnego odpowiada wymaganym standardom bezpieczeństwa.
- Stan techniczny urządzeń, sprzętu sportowego, bazy dydaktycznej Przedszkola jest monitorowany i podlega terminowej kontroli.
- 10
- Przedszkole organizuje wycieczki przyrodniczo-krajoznawcze, których program wynika z treści i zadań edukacyjnych i jest dostosowany do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci.
- Liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki nad dziećmi ustala się odpowiednio do ich wieku, stopnia rozwoju psychofizycznego oraz stanu zdrowia.
- w czasie zajęć poza terenem przedszkola( spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycieli oraz woźnej oddziałowej lub pomocy nauczyciela tak, aby na każdą osobę dorosłą nie więcej niż 15 dzieci.
- W przypadku wycieczki nadzór nad dziećmi sprawuje nauczyciel, woźna, pomoc nauczyciela, pracownik przedszkole, rodzice w stosunku jedna osoba dorosła na 10 dzieci
- Każda wycieczka musi być wcześniej zgłoszona i uzgodniona z dyrektorem przedszkola;
6. W wycieczkach biorą udział dzieci, których rodzice ( opiekunowie) wyrazili zgodę na piśmie, nie mogą zaś brać udziału dzieci, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
7. Za przebieg wycieczki odpowiada kierownik wycieczki;
8. Szczegółowy sposób organizowania zajęć poza budynkiem Przedszkola oraz zapewniania dzieciom opieki i bezpieczeństwa określa odpowiednio regulamin wyjść, wycieczek spacerów, oraz pobytu dzieci w ogrodzie przedszkolnym.
9. Nie organizuje się wycieczek, spacerów oraz zajęć na świeżym powietrzu z wychowankami podczas niekorzystnych według nauczyciela warunków atmosferycznych , wichury, burzy, śnieżycy i gołoledzi oraz przy temperaturze poniżej -5 C.
- 11
Przedszkole opracowało system działań realizowanych na rzecz bezpieczeństwa dzieci w różnych sytuacjach edukacyjnych zamieszczonych w dokumencie „System bezpieczeństwa w przedszkolu” i wdrażania bezpiecznych zachowań.
- 12
- W sytuacji, gdy dochodzi do wypadku z udziałem dziecka, nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola niezwłocznie podejmują działania określone w procedurze postępowania powypadkowego.
- O każdym wypadku dziecka zawiadamia się niezwłocznie rodziców dziecka.
- Nauczyciel – wychowawca jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci, zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi podczas pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem.
- 13
- W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich dzieci uczęszczających do Przedszkola nauczyciel może odmówić przyjęcia dziecka, które ma widoczne objawy wskazujące na infekcję, takie jak uporczywy katar i kaszel lub stan podgorączkowy.
- Przedszkole dba o prawidłowe żywienie, o czystość i higienę, promuje zdrowy styl życia, podejmuje akcje prozdrowotne, zapewnianie bezpiecznych warunków przebywania dzieci w placówce
- 14
- Pracownicy Przedszkola nie podają dzieciom żadnych leków, także nie stosują wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich, poza nagłymi przypadkami ratującymi życie dziecka oraz wynikającymi z konieczności udzielenia dziecku pierwszej pomocy.
- Opiekę nad dzieckiem przewlekle chorym organizuje dyrektor Przedszkola pod kontrolą lekarza po przeprowadzeniu konsultacji i uzgodnieniu z rodzicami i nauczycielami.
- Szczegółowe zasady współpracy z rodzicami dziecka przewlekle chorego zostały określone w pisemnym porozumieniu stron.
- 15
Przedszkole umożliwia zawarcie ubezpieczenia grupowego wychowanków. Koszt ubezpieczenia pokrywają rodzice.
- 16
- Dzieci są przyprowadzane i odbierane z Przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
- Osoba odbierająca dziecko z przedszkola nie może być pod wpływem alkoholu lub narkotyków;
3. Obowiązkiem rodziców jest wypełnienie deklaracji o osobach upoważnionych do odbioru dziecka z przedszkola; pisemne upoważnienie powinno zawierać imię, nazwisko, numer telefonu oraz nr i serie dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodziców;
4. Dziecko może być odebrane przez osobę upoważniona tylko za okazaniem dowodu osobistego;
5. Rodzice ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka, które zostało odebrane z Przedszkola przez osobę przez nich upoważnioną.
6. Podstawą niewydania dziecka z Przedszkola jednemu z rodziców jest prawomocne postanowienie sądu.
7. Przedszkole nie jest miejscem spotkań dziecka z rodzicem, który postanowieniem sądu ma ustalone terminy kontaktu z dzieckiem.
8. W przypadku nieodebrania dziecka z przedszkola do godz. 17:00, nauczyciel postępuje zgodnie z procedurą przyprowadzania i odbioru dzieci z przedszkola.
- 17
- Przedszkole współdziała z rodzicami w procesie opieki, wychowania i nauczania dzieci, zachęca do stosowania ujednoliconych oddziaływań wychowawczych, do udziału w realizacji programu wychowania przedszkolnego.
- Organizuje i proponuje rodzicom zróżnicowane formy kontaktów, w szczególności:
- zebrania ogólne – raz w roku szkolnym
- zebrania oddziałowe – dwa razy w roku szkolnym
- zajęcia otwarte i uczestniczące – dwa razy w roku szkolnym
- uroczystości, imprezy, przeglądy i wernisaże, festyny integrujące społeczność przedszkolną – trzy razy w roku
- konsultacje z dyrektorem lub nauczycielem – według potrzeb
- konsultacje, dyskusje, warsztaty ze specjalistami – według potrzeb
- prezentowanie literatury psychologiczno – pedagogicznej i czasopism edukacyjnych
- ankietowanie rodziców, prowadzenie sondaży, rozmów- według potrzeb.
- Szczegółowe zadania i formy współdziałania z rodzicami oraz ich częstotliwość określa plan współpracy z rodzicami opracowany na dany rok szkolny.
Rozdział III
Organy Przedszkola i ich kompetencje
- 18
- Organami Przedszkola są:
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Dyrektor Przedszkola w szczególności:
- kieruje działalnością Przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny;
- sprawuje opiekę nad dziećmi, stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa;
- zapewnia bezpieczeństwo dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole;
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;
- stwarza warunki do działania w Przedszkolu wolontariuszy i stowarzyszeń wzbogacających formy opieki i wychowania Przedszkola;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
- podejmuje decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków na podstawie uchwały rady pedagogicznej;
- analizuje wyniki badań, w tym ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz wykorzystuje je w doskonaleniu jakości pracy Przedszkola.
- przedstawia radzie pedagogicznej wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Przedszkola;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Przedszkola, podnosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z radą pedagogiczną i rodzicami.
- 19
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
Decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Przedszkola;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli i pracowników.
2.W przypadku nieobecności dyrektora Przedszkola zastępuje go wicedyrektor, jeżeli nie utworzono stanowiska wicedyrektora inny nauczyciel Przedszkola.
- 20
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Przedszkola.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą dyrektor oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym, osoby zaproszone przez dyrektora za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Przedszkola.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po pierwszym semestrze w związku z oceną rozwoju i osiągnięć dzieci, po zakończeniu rocznych zajęć oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora, organu prowadzącego Przedszkole albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady, jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane w formie elektronicznej.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu.
- Szczegółową organizację pracy rady pedagogicznej ustala opracowany przez nią regulamin rady.
- 21
1.Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy wychowanków;
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego przez dyrektora oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
w celu doskonalenia pracy Przedszkola.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć wychowawczo-opiekuńczo-dydaktycznych;
- projekt planu finansowego Przedszkola;
- wnioski dyrektora o przyznawanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych.
- 22
- Rada pedagogiczna przygotowuje i uchwala projekt statutu lub jego zmian.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w Przedszkolu.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków.
- 23
- W Przedszkolu działa Rada rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci.
- W skład Rady rodziców wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rady rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa
w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady rodziców;
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady rodziców i Rad oddziałowych.
- 24
- Rada rodziców może występować do dyrektora, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola.
- Do kompetencji Rady rodziców należy:
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności wychowania lub kształcenia Przedszkola, w przypadku stwierdzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny niedostatecznych wyników pracy;
- opiniowanie projektu planu finansowego Przedszkola.
- Rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.
- Rada rodziców jest organem wspierającym Przedszkole w tworzeniu warunków realizacji działalności opiekuńczej, wychowawczej i kształcącej oraz innej działalności statutowej.
- 25
1.Organy Przedszkola współpracują w procesie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci, w szczególności:
- Rada rodziców na wniosek przewodniczącego zaprasza do udziału w swoich posiedzeniach dyrektora Przedszkola lub przedstawiciela rady pedagogicznej
w celu wymiany uwag, opinii, konsultacji w każdej sprawie;
- przedstawiciele rady rodziców uczestniczą na zaproszenie przewodniczącego rady pedagogicznej w zebraniach rady w związku z analizą i oceną jakości pracy Przedszkola oraz podejmowaniem wspólnych decyzji w zakresie rozwoju
i edukacji dzieci;
- przedstawiciele organów spotykają się w każdym czasie, gdy zaistnieje potrzeba rozwiązania problemów organizacyjnych, opiekuńczych bądź wychowawczych;
- przewodniczący organów przekazują na bieżąco informacje w sprawach opieki, wychowania i kształcenia dzieci korzystając z różnych form komunikacji.
- 26
1.W sytuacji zaistnienia sporu między organami Przedszkola strony mają prawo wystąpienia z wnioskiem o rozstrzygnięcie do właściwych organów zgodnie z zasadą:
- Rada rodziców i rada pedagogiczna w pierwszej instancji występuje do dyrektora Przedszkola;
- jeżeli rozstrzygnięcie sporu nie satysfakcjonuje stron, występują one do organu prowadzącego Przedszkole lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- dyrektor Przedszkola zwraca się do organu prowadzącego Przedszkole lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
2.Organ upoważniony do rozstrzygnięcia sporu zobowiązany jest przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku zainteresowane strony
w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
Rozdział IV
Organizacja Przedszkola
- 27
1.Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku.
2.Liczba dzieci w oddziale wynosi nie więcej niż 25.
3.Dopuszcza się zmianę organizacji pracy oddziału wynikającą z dużej absencji dzieci lub nauczycieli.
4.Zmiana może dotyczyć:
- zmniejszenia liczby oddziałów;
- łączenia oddziałów, jednak nie więcej niż 25 dzieci w oddziale;
- skrócenia czasu pracy, jednak nie krócej niż 5 godzin dziennie.
5.W przypadku oddziałów łączonych przejście w kolejnym roku szkolnym dziecka młodszego do oddziału dzieci wiekowo starszych zależy od daty jego urodzenia:
- dzieci urodzone w pierwszym półroczu danego roku kalendarzowego przechodzą do oddziału dzieci wiekowo starszych, jeżeli liczba dzieci
w oddziale jest zgodna z przepisami prawa; - dzieci urodzone w drugiej połowie roku pozostają w tym samym oddziale.
6.Data urodzenia dziecka nie stanowi kryterium jego przejścia do oddziału dzieci starszych, jeżeli jest to dziecko o specjalnych potrzebach rozwojowych.
7.Z uwagi na obowiązujące zasady postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli ostateczną decyzję o organizacji pracy poszczególnych oddziałów Przedszkola podejmuje dyrektor.
- 28
1.Dyrektor Przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece:
- jednego nauczyciela , gdy czas pracy oddziału wynosi 5 godzin dziennie;
- dwu nauczycieli, jeżeli czas pracy oddziału przekracza 5 godzin dziennie.
- 29
Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciel prowadzi, o ile to możliwe ze względu na organizację pracy, powierzony mu oddział dzieci przez cały cykl edukacji przedszkolnej.
- 30
1.Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora na wniosek rady pedagogicznej.
2.Ramowy rozkład dnia uwzględnia:
- Zasady ochrony zdrowia i higieny wychowania, nauczania i opieki;
- Potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia dzieci;
- Oczekiwania rodziców;
3.Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,
z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- 31
- Przedszkole realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego we wszystkich oddziałach wiekowych, w wymiarze 5 godzin dziennie, w godzinach od 8.00-13.00.
- Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć wychowania, opieki i nauczania
w Przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas prowadzonych zajęć jest dostosowany do wieku i możliwości rozwojowych dzieci.
- 32
- Proces opieki, wychowania, nauczania – uczenia się jest realizowany w Przedszkolu na podstawie programu wychowania przedszkolnego wybranego przez nauczyciela lub zespół nauczycieli.
- Wybrane programy zostały pozytywnie zaopiniowane przez radę pedagogiczną
i dopuszczone przez dyrektora do użytku w Przedszkolu.
- Dopuszczone do użytku programy stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego.
- Realizacja programu wychowania przedszkolnego jest monitorowana, analizowana i oceniana. Wnioski z przeprowadzonych analiz omawia się na zebraniach rady pedagogicznej.
- 33
- Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne i opiekuńcze oraz terapeutyczno-rewalidacyjne prowadzone w Przedszkolu są dokumentowane w:
- dzienniku zajęć poszczególnych oddziałów;
- dzienniku zajęć specjalisty.
- 34
- Szczegółową organizację pracy Przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Przedszkola opracowany przez dyrektora.
- Dyrektor przekazuje arkusz organizacji Przedszkola zaopiniowany przez zakładowe organizacje związkowe w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku organowi prowadzącemu Przedszkole.
- Organ prowadzący Przedszkole, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zatwierdza arkusz organizacji Przedszkola w terminie do dnia 29 maja danego roku.
- Arkusz organizacji Przedszkola określa, w szczególności:
- liczbę oddziałów;
- liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
- tygodniowy wymiar zajęć religii;
- czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
- liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
- liczbę nauczycieli, w tym zajmujących stanowiska kierownicze, informacje
o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin prowadzonych przez nauczycieli; - ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- 35
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wspólny wniosek dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.
- Dzieci w terminie, gdy Przedszkole ma ustaloną przerwę mogą korzystać z usług edukacyjnych innych przedszkoli .
- Przedszkole pracuje od poniedziałku do piątku, w godzinach Od 06:00 do 17:00
- Czas pracy Przedszkola zaspokaja oczekiwania rodziców i może ulec modyfikacji, jeżeli zaistnieje taka potrzeba.
5.Rodzice deklarują czas pobytu dziecka w Przedszkolu w zawartej z Przedszkolem umowie, która jest wiążąca dla obu stron .
- 36
1.Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w ramach realizacji podstawy programowej w wymiarze 5 godzin dziennie.
2.Wysokość opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym 5 godzin wynosi 1 zł za każdą kolejną godzinę zajęć.
3. Rodzice dzieci sześcioletnich, realizujących roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne wnoszą opłaty jedynie za korzystanie przez dzieci z wyżywienia.
4.Wysokość opłat za posiłki dzieci ustala organ prowadzący.
5. Przedszkole pobiera opłaty wyłącznie za wychowanie, nauczanie i opiekę świadczone w czasie powyżej 5 godzin pobytu dziecka w Przedszkolu oraz korzystanie przez dziecko z posiłków.
- 37
Pracownicy przedszkola mogą korzystać z wyżywienia na zasadach ustalonych przez organ prowadzący.
Rozdział V
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
- 38
- W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi.
- 39
- Nauczyciele planują i realizują zadania nakierowane na organizowanie sprzyjających warunków do aktywnego nabywania i rozwijania różnorodnych kompetencji w zakresie wszystkich sfer rozwoju dziecka, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb i możliwości.
- Odpowiadają za wyniki i jakość pracy, podejmują i wdrażają działania, które przyczyniają się do podnoszenia jakości rozwoju i edukacji wychowanków.
- Do zadań nauczycieli należy w szczególności:
- zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa podczas zajęć i zabaw organizowanych
w Przedszkolu i poza Przedszkolem, organizowanie pozbawionych zagrożeń warunków wychowania i nauki;
- tworzenie życzliwej i przyjaznej atmosfery nacechowanej poczuciem bezpieczeństwa psychicznego dzieci;
- monitorowanie stanu bezpieczeństwa wyposażenia i urządzenia sal zabaw, pomieszczeń Przedszkola oraz przedszkolnego ogrodu;
- planowanie działań edukacyjnych, z uwzględnieniem rozpoznanych możliwości
i potrzeb rozwojowych dzieci;
- monitorowanie i analizowanie osiągnięć dzieci;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych i ich dokumentowanie, sporządzenie diagnozy dojrzałości szkolnej dzieciom, które rozpoczną naukę w szkole;
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dzieci;
- współpraca ze specjalistami w zakresie udzielania pomocy pedagogiczno-psychologicznej i opieki zdrowotnej;
- współdziałanie z rodzicami w sprawach dotyczących wychowania, nauczania
i opieki, zachęcanie do współpracy w realizacji programów, projektów, przedsięwzięć;
- informowanie rodziców o osiągnięciach oraz ewentualnych trudnościach dziecka;
- udzielanie wsparcia i pomocy rodzicom dzieci z trudnościami w zachowaniu
i nauce;
- dbanie o partnerskie i życzliwe relacje międzyludzkie;
- analizowanie wyników i wniosków z przeprowadzonych w Przedszkolu badań wewnętrznych i zewnętrznych, opracowywanie i wdrażanie działań podnoszących jakość pracy Przedszkola;
- aranżowanie przestrzeni edukacyjnej dzieci inspirującej do podejmowania wielokierunkowej aktywności.
- 40
- Nauczyciele pracują zespołowo na każdym etapie realizacji procesu wychowania
i kształcenia dzieci.
- Zespół nauczycieli oraz przewodniczącego zespołu powołuje dyrektor Przedszkola.
- W Przedszkolu działają zespoły zadaniowe powołane na czas określony
i nieokreślony, w szczególności:
- zespół do spraw promocji i współpracy z instytucjami
- zespół do spraw współpracy do spraw ewaluacji
- zespół do spraw współpracy do spraw opieki i wychowania
4. Zespół opracowuje plan pracy na dany rok szkolny, monitoruje jego realizację oraz analizuje i ocenia jakość osiągniętych efektów.
- 41
- Zatrudnieni w Przedszkolu pracownicy obsługi znają i respektują prawa dzieci, dbają o przyjazny i życzliwy klimat placówki, troszczą się
o bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne każdego dziecka.
- Do zadań woźnej oddziałowej ( pomocy nauczyciela) należy w szczególności:
- Pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających ( np. w sytuacji prowadzenia przez nauczyciela zajęć lub pracy indywidualnej, nadzorowanie czynności pozostałych dzieci).
- Opieka w czasie wycieczek, spacerów i pobytu w ogrodzie.
- Rozdawanie posiłków, pomoc w spożywaniu posiłków.
- Pomoc w czynnościach higienicznych
- Zabezpieczenie przed dziećmi chemicznych środków myjących, sprzętu elektrycznego.
- Zgłaszanie dyrektorowi wszelkich usterek, uszkodzeń sprzętu, zagrożeń dotyczących bezpieczeństwa dzieci i własnego.
- Dbanie o kulturę obcowania z dziećmi, rodzicami wychowanków, pozostałymi pracownikami przedszkola zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi
- Szczegółowy zakres obowiązków poszczególnych pracowników obsługi jest zamieszczony w teczce akt osobowych pracownika.
Rozdział VI
Wychowankowie i ich rodzice
- 42
- Do Przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 7 roku życia.
- Na wniosek rodziców i na podstawie opinii wydanej przez publiczną lub niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną dyrektor szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko, może odroczyć rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny.
- Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może być objęte wychowaniem przedszkolnym powyżej 7 roku życia, nie dłużej jednak niż do 9 roku życia.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może zostać także objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- 43
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- Rodzice dziecka podlegającemu temu obowiązkowi są zobowiązani do dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem go do przedszkola oraz zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
- W przypadku nieobecności dziecka na zajęciach, rodzice mają obowiązek niezwłocznie powiadomić Przedszkole o przyczynie nieobecności i okresie jej trwania.
- Nieusprawiedliwiona nieobecność dziecka w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% dni zajęć w Przedszkolu oznacza niespełnienie obowiązku
o którym mowa w pkt 1.
- Kontrolowanie spełniania obowiązku przygotowania przedszkolnego należy do zadań dyrektora szkoły, w obwodzie której mieszka dziecko.
- Niespełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
- O niespełnianiu przez dziecko obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dyrektor Przedszkola powiadamia dyrektora szkoły podstawowej w obwodzie której dziecko mieszka.
- 44
- Dzieci przyjmuje się do Przedszkola po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego na wniosek rodzica kandydata.
- Postępowanie rekrutacyjne do Przedszkola przeprowadza się co roku na kolejny rok szkolny na wolne miejsca w sytuacji, gdy liczba kandydatów zamieszkałych na obszarze gminy chętnych do Przedszkola przewyższa liczbę wolnych miejsc.
- Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się na dwóch etapach, z uwzględnieniem kryteriów ustawowych oraz, jeżeli zaistnieje potrzeba, dodatkowo kryteriów określonych przez organ prowadzący.
- Na pierwszym etapie postępowania bierze się pod uwagę łącznie następujące kryteria ustawowe:
1) wielodzietność rodziny kandydata,
2) niepełnosprawność kandydata,
3) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
4) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
5) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
6) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
7) objęcie kandydata pieczą zastępczą.
- Kryteria ustawowe mają jednakową wartość.
- W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu Przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami przeprowadza się drugi etap postępowania rekrutacyjnego, w którym uwzględnia się kryteria określone przez organ prowadzący.
- Wniosek o przyjęcie do Przedszkola wraz z załączoną dokumentacją potwierdzającą spełnianie wymaganych kryteriów składa się do dyrektora Przedszkola w terminie ustalonym przez dyrektora w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Wniosek o przyjęcie do Przedszkola, wykaz dokumentów, które należy załączyć oraz terminy ich składania są zamieszczone na stronie internetowej Przedszkola.
- Postępowanie rekrutacyjne do Przedszkola przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora.
- W skład komisji rekrutacyjnej wchodzi trzech przedstawicieli rady pedagogicznej.
- Pracami komisji kieruje jej przewodniczący wyznaczony przez dyrektora.
- Komisja rekrutacyjna po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego ustala
i podaje do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do Przedszkola. - W terminie 7 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do Przedszkola.
- Komisja rekrutacyjna w terminie 5 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata sporządza uzasadnienie odmowy przyjęcia kandydata, podając najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia do Przedszkola oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
- Rodzic kandydata może wnieść do dyrektora Przedszkola odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dniu od dnia otrzymania uzasadnienia.
- Dyrektor Przedszkola rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania. Na rozstrzygnięcie dyrektora Przedszkola służy skarga do sądu administracyjnego.
- Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego na pierwszym i drugim etapie Przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami, dyrektor Przedszkola przeprowadza postępowanie uzupełniające.
- Kandydaci zamieszkali poza terenem gminy mogą ubiegać się o przyjęcie do Przedszkola, jeśli Przedszkole po przeprowadzeniu dwóch etapów postępowania rekrutacyjnego nadal dysponuje wolnymi miejscami. Procedurę postępowania kwalifikacyjnego stosuje się odpowiednio.
- O przyjęciu dziecka do Przedszkola w trakcie roku szkolnego decyduje dyrektor.
- Rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola corocznie składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w tym Przedszkolu, w terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego.
- Szczegółową organizację przyjmowania dzieci do Przedszkola określa co roku organ prowadzący.
- Informacje w sprawie przeprowadzania rekrutacji do Przedszkola na kolejny rok szkolny zamieszczone są na stronie internetowej miasta.
- 45
- Przedszkole przestrzega prawa dziecka wynikające z Konwencji Praw Dziecka.
- Dziecko w Przedszkolu ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opieki, wychowania
i kształcenia, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości; - bezpiecznych, przyjaznych i atrakcyjnych warunków edukacji;
- życzliwej atmosfery nacechowanej zrozumieniem, empatią oraz szacunkiem;
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- akceptacji takim jakie jest;
- popełniania błędów, uczenia się przez doświadczanie i badanie;
- wypoczynku i relaksacji;
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
- spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej;
- swobodnej zabawy podejmowanej zgodnie z potrzebami
i zainteresowaniami; - wyboru partnera, rodzaju i miejsca zabawy;
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju.
- Dziecko w Przedszkolu ma obowiązek:
- poszanowania odrębności każdego kolegi;
- przestrzegania reguł obowiązujących w społeczności przedszkolnej;
- szanowania sprzętu i zabawek jako wspólnej własności;
- przestrzegania zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek i pomocy dydaktycznych;
- przestrzegania porządku w swoim otoczeniu;
- nieoddalania się od grupy.
- 46
- Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
- Skreślenie może nastąpić w przypadku:
- niezgłoszenia się dziecka nowoprzyjętego do Przedszkola w terminie do dnia 10 września danego roku szkolnego;
- nieobecności dziecka bez podania przyczyny i powiadomienia Przedszkola przez co najmniej jeden miesiąc;
- zalegania rodziców z odpłatnością za pobyt dziecka w Przedszkolu przekraczający jeden miesiąc;
- przejawiania przez dziecko zachowań agresywnych wobec innych wychowanków, mimo wykorzystania wszystkich możliwych do podjęcia
w Przedszkolu działań wspierających dziecko i jego rodziców.
- Skreśleniu z listy wychowanków nie podlega dziecko, które realizuje roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
- 47
- Rodzice są partnerami Przedszkola w procesie wychowania i kształcenia dzieci oraz wspierania ich w osiąganiu dojrzałości szkolnej.
- Rodzice w Przedszkolu mają prawo do:
- zapoznania się z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego;
- bieżącej informacji o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w Przedszkolu;
- informacji o osiągnięciach i ewentualnych trudnościach w nauce i wychowaniu dziecka;
- współdecydowania w sprawach, które dotyczą wspomagania rozwoju ich dziecka, w szczególności podejmowania wspólnych działań wychowawczych i oceny ich skuteczności;
- wyrażania swojej opinii w każdej sprawie Przedszkola;
- otrzymywania wsparcia w wychowaniu i kształceniu dziecka, które ma specjalne potrzeby rozwojowe;
- konsultacji z nauczycielem z własnej inicjatywy;
- dostępu do dokumentacji dziecka z przeprowadzonych obserwacji pedagogicznych;
- natychmiastowej informacji o stanie zdrowia dziecka w sytuacji, gdy uległo ono wypadkowi;
- występowania w obronie praw dziecka, jeżeli zostały one naruszone.
- Obowiązkiem rodziców dziecka jest:
- współdziałanie z nauczycielami w procesie rozwoju i edukacji dziecka;
- włączanie się w kształtowanie zachowań prozdrowotnych dziecka oraz realizację zadań i działań wynikających z programu wychowania przedszkolnego;
- zapewnianie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
- przyprowadzanie do Przedszkola dziecka zdrowego;
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
- przekazywanie dyrektorowi Przedszkola danych o stanie zdrowia i rozwoju psychofizycznego dziecka ważnych z uwagi na zapewnienie właściwej opieki;
- przestrzeganie czasu pobytu dziecka w Przedszkolu zgodnie z zawartą umową;
- dbanie o higienę osobistą dziecka;
- aktywny udział w życiu społeczności przedszkolnej;
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z Przedszkola osobiście lub przez upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
- terminowe uiszczanie opłaty za pobyt dziecka w Przedszkolu.
Rozdział VII
Zasady finansowania Przedszkola
- 48
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Działalność Przedszkola jest finansowana z:
- dotacji z budżetu gminy Gdańsk;
- opłat wnoszonych przez rodziców za usługi Przedszkola świadczone powyżej podstawy programowej oraz żywienie dzieci.
- 49
Przedszkole może pozyskiwać dodatkowe środki finansowe z otrzymanych darowizn oraz wynajmu pomieszczeń przedszkolnych.
- 50
- Rodzice dokonują opłaty za pobyt dziecka w Przedszkolu na rachunek bankowy Przedszkola w Przedszkolu terminie do dnia 10 każdego miesiąca.
- Za niedotrzymanie terminu opłaty za pobyt dziecka w Przedszkolu naliczane są karne odsetki ustawowe.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
- 51
1.Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, nauczycieli, pracowników obsługi.
2. Statut może być zmieniony odpowiednio do aktualnie obowiązujących przepisów prawa lub modyfikacji organizacji pracy Przedszkola, z inicjatywy Przewodniczącego Rady Pedagogicznej, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego przedszkole, albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
3.Zmiany do statutu przygotowuje i uchwala rada pedagogiczna.
4. Regulaminy działalności uchwalane przez organy działające w placówce nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
- 52
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
- 53
1.Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń;
- udostępnienie statutu wszystkim zainteresowanym przez Dyrektora Przedszkola;
- udostępnienie statutu Przedszkola w Biuletynie Informacji Publicznej.
2 .Statut uchwalony został na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 29 listopada 2017r. uchwałą Rady Pedagogicznej nr 3/2017 z dnia 29 listopada 2017r. w sprawie przyjęcia Statutu Przedszkola Nr 23 w Gdańsku i wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2017r.
Statut przedszkola opracowano, według następujących przepisów :
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz.1943, zm. z 2016 r. poz.1954, poz.1985, poz.2169, z 2017 r. poz.60),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz.59 i 949),
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego ……. (Dz.U. z 2017 r. poz.356),
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. )
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r.,poz.1591),
- Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r., poz.1635),
- Rozporządzenie MEN i S z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r., Nr 6, poz.69, z późn.zm.),
- Rozporządzenie MEN i S z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków
i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2001 r., Nr 135, poz.1516, z późn.zm), - Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci
i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r., poz.1616), - Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r., poz.1646, z późn.zm.),
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r., poz.1658),
- Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r., poz.1611 ),
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków
i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach
i szkołach …. - Rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz.1575 ),
- Rozporządzenie MEN z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r., poz.610 ),